Alle ting som gis bort medførere et effektivitetstap, med mindre det er nøyaktig det mottakeren ønsker seg, kjøpt til akkurat den prisen vedkommende selv ville betalt, skriver trd.by og viser til en litt annerledes juleartikkel, som er republisert på gemini.no.

Bruker du en hundrelapp på å kjøpe en gave, kan det fort tenkes at du kjøper noe annet enn mottakeren selv ville gjort om hun hadde fått kontanter i stedet. Og det kan tenkes at hun bare ville kjøpt den samme tingen dersom hun kunne få den for 80 kroner. I begge tilfeller ville det vært mer effektivt – men kanskje ikke like morsomt – å rett og slett gi mottakeren pengene.

For hver enkelt er det kanskje ikke så mye å «tape» på å få en gave som ikke er akkurat som man ønsket seg, men når man legger sammen effektivitetstapet for alle som får «feil» gave, blir det store beløp.

– Basert på amerikanske undersøkelser kan vi anslå at dette tapet ligger på 1 til 1,5 milliarder kroner i desember i Norge, sier NTNU-professor Fredrik Carlsen, før han legger til et annet viktig poeng med gaveutveksling:

– Gaver har en sosial verdi som må trekkes fra dette beløpet. 

(NTB)