– Alle barn har ulik tilnærming til læring. Noen trenger mange pauser, andre trenger få. Noen vil bevege seg mens de gjør leksene, mens andre helst vil sitte stille. Jeg er tilhenger av at barna til en viss grad må få styre egen arbeidssituasjon, sier Tjora. 

Ett nytt semester er i gang etter juleferien. Nye ukeplaner og lekseoversikter ligger i sekker over det ganske land. Nye kamper om leksene venter ved spisebordet. Men må leksene nødvendigvis gjøres ved spisebordet?

Les også: Tipsene du bør følge når du hjelper barna med leksene

– Nei, sier Tjora som selv har ei jente i femteklasse, og er forfatter og lektor ved Longyearbyen skole på Svalbard. Han oppfordrer foreldre til å være åpne og finne ut hvordan barnet lærer best.

Har du fått med deg denne? Bør jeg som pappa sette ned foten?

– Mange barn sliter med å sitte stille. Da trenger de ikke nødvendigvis gjøre det hele tiden. De får trening i å sitte stille på skolen. Kanskje barnet heller kan stå eller gå mens dere leser deler av leseleksa, spør han.

Hjemme hos familien Frantzen Lie får barna høre på musikk og ligge på gulvet når de gjør lekser. Moren Line opplever at barna konsentrerer seg bedre når de får lov til det. Du kan lese hele saken her. 

Eller hva med å kaste ball mens gangetabellen eller glosene pugges? Det finnes også mange fine program på nettet som gjør det morsommere å pugge gangetabellen.

Visste du dette? Ungdom bruker ni timer om dagen på multimedia

Vis interesse

– Vi må anerkjenne at vi er forskjellige. Veldig ofte gjør unger intuitivt det som er fint for dem. Hvis de vil sitte i trappa og lese, eller ha på musikk mens leksene gjøres, bør det være ok, sier Tjora.

Han råder også foreldre til å vise interesse for leksene. Her mener han mange foreldre på mellomtrinnet og ungdomsskolen har noe å lære. Barn setter stort sett pris på at voksne engasjerer seg i det de driver med. Les stilen de har skrevet. Gjør litt stas på dem hvis de gjør det godt på en prøve. Det er også viktig å rose innsatsen og ikke bare resultatet, påpeker han.

Les ogsåLærer 1000 ord ekstra: Barnas språk blir best med familiemiddag hver dag

– Barna bør også få fortelle om det de har lest. Spør ungen om hva de lærte om første verdenskrig i dag. Gjør kunnskap til noe gøy!

Tjora får støtte av høyskolelektor i pedagogikk, Anne Liv Kaarstad Lie, ved høgskolen i Buskerud og Vestfold.

Har du lest denne? Internettbruk på eksamen gir ikke bedre karakterer

– Foreldrenes innsats er veldig viktig. De trenger ikke kunne leksene, men de må bry seg om leksene, sier hun.

Pedagogen sier det også er smart å rette fokuset mot de tingene vi ønsker mer av.

– Ros de små, bra tingene som skjer i leksearbeidet. Å motivere barna til å løse en del av oppgavene på egenhånd, er også lurt. Det gjør dem stolte av egen innsats, sier hun. 

FÅR HJELP: Julie Frantzen Lie (9) får hjelp av mamma og pappa hvis hun står fast med leksene.  Foto: Robert Eik 

Kutte ut aktiviteter

Kaarstad Lie mener den største utfordringen for mange foreldre, er å skape nok ro og tid til leksene. For å få det nødvendige rommet i en travel hverdag, må man sortere i egen tid. Ha faste rutiner og strukturere dagene.

– Kanskje må noen aktiviteter kuttes for å få tid til leksene? Dette gjelder både voksne og barns aktiviteter, sier hun.

Les ogsåStadig yngre barn starter med organisert idrett

Håvard Tjora er enig med henne i dette. Samtidig mener han det er viktig å gi skolen tilbakemelding hvis barnet bruker uforholdsmessig mye tid på leksene. Det skaper frustrasjon, og er fryktelig demotiverende.

Sett denne? SFO kan bli billigere for lavinntektsfamilier

– Ingen lærer vil at barna skal sitte i timevis med leksene. Er det sånn, må foreldrene kontakte skolen slik at leksemengden kan justeres, sier han.

Tjora sier det er viktig å ha en god dialog med barnets kontaktlærer. Foreldrene bør si fra hvis leksene er for vanskelige, eller barna ikke skjønner det de leser.

Han er også opptatt av at det ikke er foreldres oppgave å undervise barna.

– Skolen må ikke forvente at foreldrene kan alt det læreren kan, eller at de greier å lære det bort, fastslår han. 

Lest denne? Tre mødre forteller: – Disse reglene setter vi når barna skal sove borte

Å unngå å bli forbannet når barna viser motstand mot leksene, er åpenbart en stor fordel.

– Barna vil møte deg med frustrasjon, men vil du være en god støttespiller, nytter det ikke å skrike og banne tilbake. Ha i bakhodet at ingen barn trasser seg til å sitte lenger med leksene enn nødvendig, sier Håvard Tjora.