Det hevder en ny studie fra University of Chicago, som involverte om lag 600 førsteklassinger. Studien er gjengitt av Yahoo Parenting.

Forskerne fikk barna og deres foreldre til å bruke en app kalt Bedtime Math, som skal være en engasjerende matematikkhistorie med oppgaver familiene må jobbe sammen for å løse.

Roer foreldrene 

Ifølge studien hjalp det å lese den korte historien med tall og oppgaver over tid, og bedret dermed resultatene i matte for barna. Det roet også ned foreldrenes «angst» i forbindelse med matematikk.

Har du fått med deg denneNy forskning: Foreldre må la barn være barn

– Historier er veldig interessante for barn, og foreldre føler seg komfortable med å lese barnefortellinger. Det er noe de normalt gjør, sier Susan Levine, som har doktorgrad, er medforfatter av studien og meddirektør i Center for Early Childhood Research på University of Chicago, til nettstedet.

– Å tilpasse historiene til matte føles naturlig. I tillegg viser historiene at matte har en mening, de engasjerer og matematikken er brukt til å svare på problemer som er interessante for barn, tilføyer hun.

Les ogsåFærre tester i Oslo-skolene med nytt byråd

Hever forståelsen 

Ifølge funnene er antall samtaler om tall og former som sirkler og hjørner, før barna begynner på skolen, med på å heve forståelsen for matte.

–  Mange undersøkelser viser at foreldre som snakker med barna om matte, som «hvis du har to kjekser og jeg gir deg en til, hvor mange har du da?», har en viktig påvirkning på barnas matteresultater. Det er i realiteten samtalen mellom foreldre og barna gjennom historien som får læringen til å skje, sier Sian L. Beilock, medforfatter av studien til Yahoo Parenting.  

Denne måten å leke med matematikk på, skal også gagne foreldrene. Da blir oppgavene som skal løses det en mer naturlig del av en historie, mener Beilock.

– Foreldrene som er mest nervøse når det kommer til matte, får størst fordel av det.

Sett denneNy rapport: Jenter over hele verden føler seg utrygge på skolen